טיפול בטוקסופלסמה, חתולים, נשים והריון

טוקסופלזמה גונדי הינו טפיל בעל תפוצה עולמית, המדבק מגוון גדול של בעלי חיים ומוכר בעיקר הודות למוניטין הרע שרכש כגורם לפגיעה עוברית בנשים.

מחזור חיים:

החתול מהווה פונדקאי, שבתוכו הטפיל מתרבה ומופרש לסביבה דרך הצואה. בשלב זה מתרחשת הדבקה לפונדקאי הביניים באמצעות מגע. פונדקאי הביניים הינו לרב מכרסם אך גם בני אדם וחיות נוספות עלולות להידבק. בפונדקאי הביניים הטפיל ייצור ציסטות והחתול יידבק בשנית לאחר שצד וטרף מכרסם הנגוע בטפיל. בשלב זה הטפיל מתחיל להתרבות במערכת העיכול של החתול ומופרש בצואה.

איך בני האדם נדבקים?

ההדבקה מתבצעת דרך הפה. מרבית ההדבקות מתרחשות עקב אכילה של ירקות שאינם שטופים כראוי, עבודה בגינה, או מאכילה של בשר שאינו בושל כראוי. כמובן שתתכן גם הדבקה בעקבות מגע עם צואת חתול בארגז החול .

מהם הסימנים הקליניים?

אדם בוגר שנדבק במרבית המקרים לא יחוש כלל בסימפטומים. לעתים הסימפטומים יהיו דמויי שפעת – חום, כאבי שרירים וחולשה.

המצב שונה באישה בהיריון שלא נחשפה לטפיל טרם כניסה להיריון, במצב זה הטפיל יכול לעבור דרך השלייה ולגורם למומים קשים לעובר והפלות.

אישה שנדבקה בעברה מחוסנת כנגד המחלה. האבחון מבוצע באמצעות בדיקת דם.

כיצד יודעים האם החתול נגוע?

לרוב לא נדע, הסימנים הקליניים ברובם קלים והבעלים אינם שמים לב אליהם. לעיתים נצפה בשלשול הנמשך מספר ימים בלבד.

כיצד נימנע מהדבקה?

  • שטיפה יסודית של פירות וירקות.
  • רחיצת ידיים בסבון אחרי עבודה בגינה ועבודה עם כפפות.
  • הימנעות מאכילת בשר לא מבושל מספיק.
  • הפחתת סיכון הדבקה לחתול -החתול נדבק רק לאחר אכילה של בשר נגוע ולכן במידה ונימנע מהחתול לצוד ונקפיד על האכלה במזון יבש – החתול לא יידבק.
  • רחיצת ידיים לאחר התעסקות עם ארגז הצרכים של החתול. מומלץ שבזמן היריון בן הזוג ינקה את ארגז החול בתדירות של לפחות פעם ביום.
  • הימנעות שתייה של חלב לא מפוסטר.
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

טיפול בקרציות

טפילים חיצוניים הניזונים מדם. משתייכות למחלקת העכבישנים. ישנה חלוקה לשתי משפחות: קרציות רכות, וקרציות קשיחות. מחזור החיים כולל ביצה, זחל, נימפה ובוגר ובין כל שלב ושלב ישנה ירידה מהפונדקאי השלת

קרא עוד >>
עיקור כלבה

מדוע לעקר, באיזה גיל, יתרונות וחסרונות, תיאור הפרוצדורה ומה לעשות לאחריו. מדוע לעקר כלבה? התנהגותית – מניעת ייחום – מצב של דימום (מחזור) הנמשך כ- 3 שבועות, תקופה זו כוללת

קרא עוד >>
אימצתי גור, מה עכשיו?

בשלב זה בעל החיים יעבור בדיקה יסודית הכוללת הערכת התפתחות, בחינה של המצב הגופני, הקשבה ללב ולריאות, בדיקה של מערכת השלד, בדיקת ראייה ושמיעה ובדיקה נוירולוגית. ככלל מומלץ כי הבדיקה

קרא עוד >>