אימצתי גור, מה עכשיו?

בשלב זה בעל החיים יעבור בדיקה יסודית הכוללת הערכת התפתחות, בחינה של המצב הגופני, הקשבה ללב ולריאות, בדיקה של מערכת השלד, בדיקת ראייה ושמיעה ובדיקה נוירולוגית. ככלל מומלץ כי הבדיקה הראשונית תערך בסמיכות למועד אימוץ בעל החיים.

לפני אימוץ הכלב, מומלץ לוודא שאופי הכלב והגודל הצפוי של הכלב מותאמים לציפיות הבעלים – אם מחפשים כלב פעיל ואנרגטי או כלב ביתי קטן המתאים למשפחה. נקודה זו חשובה במיוחד מאחר והיעדר התאמה היא הגורם העיקרי למסירה של כלבים ולכן חלק ממטרת הפגישה הינה תאום ציפיות והגדרה "למה נכנסים" – למשל כלב עבודה כגון וויסלה המתאפיין באופי פעיל ואנרגטי ופחות יתאים למשפחה בדירה קטנה שהבעלים מרבים להיעדר מהבית.

לילה ראשון בלי אמא – הגור חווה עזיבה של האמא והאחים לשגר ולכן ביוםיומיים הראשונים הוא צפוי להתנהג בצורה שקטה ומכונסת ורק לאחר מספר ימים הגור "משתחרר" ומתחיל להרגיש חופשי ונינוח. פעמים רבות ישנו בכי בלילה הראשון וניסיונות של הגור להיכנס למיטה של הבעלים.

הזנה:

גורים קטנים, עד גיל 3 חודשים מומלץ להאכיל באופן חופשי וללא הגבלה כשם שלא מגבילים תינוקות. בגזעים קטנים ישנה שכיחות גבוהה יחסית של נפילות סוכר המתבטאות בחולשה ואף פרכוסים מצב המסכן חיים. הזנה באופן חופשי מפחיתה מהותית בעיה זו. ישנה חשיבות להתאמה של גודל הכופתיות לגודל הכלב, כופתיות גדולות מידי יובילו לקשיי לעיסה ובליעה.

יש לבצע הזנה במזון עתיר אנרגיה המותאם לגורים.

עם התפתחות הגור ניתן לבצע האכלה בתדירות של 3 פעמיים ביום ובגיל שנה ניתן לעבור להזנה בתדירות של פעמיים ביום.

כמות ההזנה נקבעת בהתאם לגיל הכלב, משקלו ורמת הפעילות. בכל מזון מסחרי ישנה טבלת האכלה בשק האוכל המסבירה את כמות המזון היומית.

מה לגבי מזון ביתי ?

אין מניעה ממתן מזון מבושל בתנאי שהמזון המוגש הינו מאוזן. קיימת ספרות מקצועית המסבירה כיצד לבצע זאת. יחד עם זאת, ישנם מספר חסרונות המובילים להמלצה להימנע מכך:

  • מרגע תחילת האכלה במזון ביתי הגור יעדיף מזון זה על פני המזון המסחרי ויפסיק לאכול את המזון היבש.
  • התפתחות של חוסרים תזונתיים במידה והמזון המוגש אינו מאוזן.
  • נטייה לבעיות במערכת העיכול – הקאות ושלשולים.
  • זמן בישול עבור הבעלים.

מים נקיים – יש להגיש באופן חופשי ולהחליפם מידי יום.

 

 

כיצד נדע כי הגור מתפתח כראוי ?

ישנם מספר כללי אצבע פשוטים:

  • עליה במשקל הגוף, גורים מתפתחים במהירות בחצי שנה הראשונה ולכן נראה גרף קבוע של עליה במשקל
  • תיאבון בריא
  • מתן צואה בעלת מרקם תקין בתדירות שנע בין 3-5 פעמים ביום ומתן שתן 3-5 פעמים ביום

בכל ביקור במרפאה מבוצע מעקב התפתחות ושקילה.

בליעה של גופים זרים והרעלות:

גורים מאופיים הטבעי סקרנים מאד ונוטים להכניס דברים לפה ולכן חשוב שסביבת המחיה תהיה נקייה מגופים זרים. ישנה חיבה יתרה למוצצים, וגלעיני אפרסק. גורי חתולים אוהבים לבלוע חוטים. גופים זרים אלו עלולים להיתקע במערכת העיכול, מצב המצריך התערבות כירורגית.

מלבד הסכנה של חסימת מעיים ישנה סכנה לבליעה של חומרים רעילים כגון אקמול, הרעלת שוקולד, רעל עכברים, בצל, שום, אבוקדו, ענבים וצימוקים, נוזל נוגד קיפאון למצנני רכבים, צמחים רעילים (כגון שושן צחור, ציקאס), קנאביס ועוד.

חבלה ושברים:

ישנה נטייה להרים גורים קטנים בידיים ומכאן הסכנה של החלקה מהידיים ושברי גפיים/חבלות. הדבר נכון במיוחד בבתים עם ילדים קטנים.

הגור זקוק לפינה בבית שתהיה מותאמת עבורו – כרית/שמיכה, כלי אוכל, משחקי העשרה

לגור חתולים יש לדאוג לארגז צרכים עם חול נקי. מומלץ להחליף ולנקות את החול בתדירות תכופה.

 

פרוטקול חיסונים:

  • גורי כלבים עוברים סדרה של חיסוני משושה:
  • חיסון ראשון בגיל 6-8 שבועות, ו-2 זריקות דחף בפער של חודש בין זריקה לזריקה.
  • לאחר מכן ניתן חיסון כלבת במקביל להחדרה של שבב ותחילת טיפול כנגד תולעת הפארק. בנוסף מבוצע טיפול נגד תולעי מעיים.
  • גורי חתולים עוברים סדרה של חיסוני מרובעת:
  • חיסון ראשון בגיל 8 שבועות וזריקת דחף חודש לאחר מכן.
  • בחתולים שיוצאים לחצר מומלץ גם לחסן כנגד כלבת. גם כאן, ניתן טיפול נגד תולעי מעיים.

בסיום המפגש הראשוני יתואם תור להמשך חיסונים או מעקב.

חשיפה:

על מנת למנוע בעיות התנהגות כגון חרדה ופחד מומלץ לחשוף באופן קבוע ומוקדם ככל האפשר את הגור למגוון של גירויים – בני אדם, ילדים, וכלבים אחרים.

רחצה:

ניתן לבצע רחצה בתדירות של אחת לחודש, יש להשתמש בשמפו המיועד לכלבים ולהימנע מהרטבה ישירה של הפנים/אוזניים. חדירה של מים לאוזן עלולה להוביל להתפתחות דלקת מספר ימים לאחר הרחצה.

חינוך לצרכים:

השיטה הנפוצה ביותר הינה תיחום שטח המחייה של הגור באמצעות גדר גורים. יש להניח באזור תחום זה את המיטה של הכלב וכלי האוכל והמים. הגור ימנע באופן טבעי ממתן צרכים באזור בו הוא אוכל וישן. בשלב זה, יש להוציא את הגור בזמנים קבועים מיד לאחר שהגור התעורר בבוקר, רבע שעה מסיום אכילה ולפני שינה. נקפיד להוציא את הגור לאזור מוגדר ונראה כי ישנה העדפה טבעית למתן צריכים בנקודות מסוימות (– החתמה) מומלץ להקפיד לחזור לנקודות אלו בטיולים. לאחר מתן צרכים נעניק לכלב חיזוק חיובי ליטוף, חטיף. רק לאחר מתן הצרכים בחוץ נאפשר לגור להסתובב באופן חופשי בבית. לרוב, לאחר מספר ימים הגור "יבין את הרעיון" וניתן יהיה לשחררו באופן חופשי בבית.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

אימצתי גור, מה עכשיו?

בשלב זה בעל החיים יעבור בדיקה יסודית הכוללת הערכת התפתחות, בחינה של המצב הגופני, הקשבה ללב ולריאות, בדיקה של מערכת השלד, בדיקת ראייה ושמיעה ובדיקה נוירולוגית. ככלל מומלץ כי הבדיקה

קרא עוד >>
טיפול בקרציות

טפילים חיצוניים הניזונים מדם. משתייכות למחלקת העכבישנים. ישנה חלוקה לשתי משפחות: קרציות רכות, וקרציות קשיחות. מחזור החיים כולל ביצה, זחל, נימפה ובוגר ובין כל שלב ושלב ישנה ירידה מהפונדקאי השלת

קרא עוד >>